تاریخچه کاغذ و طرز تهیه ی آن

انسان اولیه به تدریج که نیاز به تصویر کردن اشیاء، یادداشت کردن وقایع و ارسال پیام های کتبی را درک کرد، اهمیت و ضرورت شیئی که بتواند بر روی آن اثر به جا ماندنی را ثبت کند، دریافته بود و همواره در راه دستیابی به آن تلاش می‌کرد. کلمه کاغذ از واژه چینی کاکتز گرفته شد. ( نام فارسی آن را رخنده یا پرزه است)

 

تاریخچه

در بین النهرین از لوحه های گلی، در مصر (1838 ق.م) از پاپـیروس، در چین از حکاکی بر روی لوحه های چوبی و نمد با قلم مو و پارچه ابریشمی، این منظور را عملی می کردند. با توجه به اینکه صنعت، نمد مالی در خاور دور سنّت و متداول بود، فردی چینی به نام تسائی لون (105 میلادی) از قطعات کهنه و اضافی ابریشم، خمیر و بعد ورقه‌هایی به صورت نمد درست کرد و از آن به کمک قلم مو برای نقاشی و نوشتن استفاده کرد و بعد به جای ابریشم، چوب خیزران و درخت توت را بکار گرفت. در حقیقت باید او را اولین مخترع کاغذ در دنیا دانست.

 

سیر تحولی رشد

کارگران چینی که در سال 751 به دست ایرانیان اسیر شدند این فن را با استفاده از کتان و شاهدانه به مردم سمرقند آموختند و بعدها توسط مسلمانان در بغداد، دمشق و حتی مراکش و اسپانیا متداول شد. اولین کارخانه کاغذ سازی در سال 1154 در اسپانیا و اولین آسیاب تهیه پودر چوب در سال 1190 در فرانسه تأسیس شده بود.

 

در ایران فعالیت کاغذ سازی اولین بار با تأسیس کارخانه مقواسازی و با استفاده از کاغذهای باطله در سال 1313 شمسی در کرج شروع شد و حدود 15 سال است که با تأسیس دو کارخانه کاغذ سازی پارس در هفت تپه خوزستان و کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) در گیلان، به صورت یک تکنولوژی مدرن و پیشرفته درآمده است.

 

مواد اولیه تهیه کاغذ
کاغذ

مواد اولیه انواع کاغذ بطور کلی، مواد سلولزی است که از منابع مختلف تهیه می‌شوند:

• ساقه کتان، شاهدانه، پنبه که الیاف بلند (در حدود 1.2 تا 6 میلی متر) دارند.

• ساقة گیاهانی مانند گندم، جو (کاه)، نی، کنف و غیره.

• درختانی که برگ سوزنی دارند، مانند کاج (با الیاف بلند ) و یا برگ پهن، دارند مانند چنار (با الیاف کوتاه در حدود 0.5 تا 1.2 میلی متر)

• انواع کاغذ‌های باطله و یا خرده‌ها و قطعات مقوای کهنه

• الیاف تفاله نیشکر

برخلاف این تصور که تولید کاغذ اساسا یک فرآیند مکانیکی است، در این فرآیند، پدیده‌های شیمیایی نقش برجسته‌ای دارند. از تبدیل چوب به خمیر کاغذ گرفته تا تشکیل کاغذ، اصول شیمیایی دخالت آشکاری دارند. لیگنین زدایی از یک منبع گیاهی مناسب، معمولا چوب، یک فرآیند شیمیایی ناهمگن است که در دما و فشار زیاد انجام می‌شود.

دامنه شیمی کاغذ، وسیع و جالب است شامل مباحثی از قبیل شیمی کربوهیدراتها، رنگدانه‌ های معدنی، رزینهای آلی طبیعی و سنتزی و افزودنی‌ های پلیمری متعدد می ‌باشد. در فرآیند تشکیل نیز تا حد زیادی شیمی کلوئید و شیمی سطح دخالت دارد. نقش پلیمر، شیمی محیط زیست و شیمی تجزیه را نیز نباید فراموش کرد.

 

مراحل تهیه کاغذ

• تبدیل چوب به قطعات ریز:

با استفاده از ماشین پوست کنی، و دستگاه تولید تراشه و عبور تراشه‌ها از الک مخصوص صورت می‌ گیرد و قطعاتی به طول حداقل 4 و عرض 2 سانتی متر (در مورد چوب) به دست می‌آید.

 

• پختن چوب و تولید خمیر:

این عمل ممکن است از طریق مکانیکی یعنی، بدون استفاده از مواد شیمیایی و توسط بخار آب جوش، تحت فشار صورت گیرد که معمولاً برای تهیه کاغذهای ارزان و کاهی، مانند کاغذ روزنامه متداول است. در روش شیمیایی از هیدروکسید سدیم (در روش قلیایی)، سولفیت هیدروژن کلسیم، در محیط اسیدی (PH=2-3 ، روش بی سولفیت) و یا سولفیت سدیم (در روش سولفیت) همراه با کمی کربنات سدیم در دمای بالاتر از 100 درجه سانتیگراد و تحت فشار، استفاده می ‌شود. در این مرحله خمیر قهوه‌ای رنگی حاصل می ‌شود که از آن در تهیه مقوا، کارتن، و یا کاغذ‌های کاهی استفاده می‌ شود.

 

• شستشوی خمیر کاغذ:

شستشوی قلیایی، که با استفاده از محلول 3 درصد سود در دمای 45 تا 50 درجه سانتیگراد به مدت یک تا دو ساعت صورت می‌گیرد. این عمل برای جدا کردن لیگتین و کاهش رنگ خمیر انجام می ‌پذیرد.

برخلاف این تصور که تولید کاغذ اساسا یک فرآیند مکانیکی است، در این فرآیند، پدیده‌های شیمیایی نقش برجسته‌ای دارند. از تبدیل چوب به خمیر کاغذ گرفته تا تشکیل کاغذ، اصول شیمیایی دخالت آشکاری دارند.

 

• اعمال شیمیایی (رنگ زدایی) در دو مرحله صورت می‌گیرد:

1. کلر زنی، که در PH=2 تا دمای 25 تا 45 درجه سانتیگراد به مدت تقریبی یک ساعت صورت می‌گیرد. در این مرحله لیگتین باقیمانده در خمیر، به صورت محلول در می ‌آید که بسته به نوع مواد شیمیایی به کار رفته برای پخت، بین 3 تا 15 درصد ممکن است تغییر کند.

 

2. رنگ زدایی که توسط هیپوکلریت سدیم (به صورت محلول 3 درصد)، دی اکسید کلر، پراکسید هیدروژن، ازون، و غیره در PH=9-10 صورت می‌گیرد. تا اینکه لیگتین فقط اکسید شود و سلولز تحت تأثیر قرار نگیرد.

 

• خشک کردن خمیر کاغذ:

در این مرحله خمیر کاغذ را از دستگاه تمیز کننده و توری‌هایی که دارای سوراخهای 2 تا 3 میلیمتری‌اند، عبور می ‌دهند تا قسمت عمده آب خود را از دست بدهد. بعد آن را از پرسهای قوی عبور می‌دهند تا باقیمانده آب آن نیز خارج شود.

 

• پرس کردن، برش زدن و بسته بندی:

با عبور خمیر خشک شده از میان غلتک ‌های مخصوص، آن را به صورت صفحات کاغذ در آورده و توسط دستگاه برش آن را در اندازه‌ های مورد سفارش و نیاز بازار مصرف برش می ‌دهند و بسته بندی می ‌کنند.

شانزدهم مهرماه ، روز جهانی کودک بر همه کودکان جهان بویژه کودکان عزیز ایرانی مبارکباد.

ادامه نوشته

مراکز دیدنی حیدر آباد (هندوستان)


  • موزه سالار جنگ (Salar Jung Museum) سومین موزه بزرگ در هند است که در آن اشیای قدیمی از سراسر جهان گرد آورده شده که نمادی از تمدن‌های گوناگون در جهان است. نواب میر یوسف علی خان مشهور به سالار جنگ (1889-1949م) که در گذشته‌ها در سمت وزیر بزرگ در حیدر آباد کار میکرد در 35 سال قسمت عمدهٔ دارایی خود را برای گردآوری این اشیای قدیمی صرف کرد. در این موزه اوراق دست نوشته به زبان فارسی دری وجود دارد. زبان فارسی در سده های 16 در هند کاربرد داشته و شاهانگورکانی و قطب شاهیان به ترویج آن پرداخته بودند.


  • مكه مسجد (Mecca Masjid ) يكی از معروف ترين مساجد و بزرگترين مسجد جنوب هند است كه در سمت جنوب غربي چهار منار واقع شده است. بنای اين مسجد در سال 1027 هجری قمری/1617 ميلادی به دستور سلطان محمد قطب شاه آغاز و در زمان ابوالحسن قطب شاه پايان يافت. صحن اين مسجد حدود 7500 متر مربع است و در ابتدای در ورودی آن حوض بزرگی قرار دارد. نمای بيرونی مسجد از 5 قوس محرابی شكل و نمای داخلي آن 15 قوس محرابی دارد. دو مناره بلند در دو گوشه جلوی بنا و يك ساعت آفتابی از ديگر مشخصه های اين مسجد است. سلطان محمد اين مسجد را «بيت العتيق» نام نهاد و هنگامی كه حيدرآباد به دست سلطان اورنگ زيب سقوط كرد، وی نام آن را به «مكه مسجد» تغيير داد. علت اين تغيير نام آن است كه در هنگام ساخت مسجد مقداری از خاك مقدس مكه در بنای آن بكار برده شده است . معروف است براي قرار دادن سنگ بنای اين مسجد سلطان محمد دستور داد هر كسی كه از نوجوانی نماز يوميه‌اش قضا نشده است حاضر شود. تنها دو نفر حاضر شدند و قسم شرعی ياد كردند كه هيچ يك از نمازهای آنها قضا نشده است. سپس خود سلطان محمد قسم ياد كرد كه نه تنها از سن 12 سالگی نماز واجبش قضا نشده بلكه نماز های تهجد وی نيز ترك نگرديده است. لذا او به اتفاق دو نفر ديگر سنگ بنای مسجد را نهاده و كار ساختمان آن آغاز گرديد.

 
قلعه گلکنده در شهر حیدرآبادهند


  • قلعه گلکنده که در زمان سلسله كاكاتيا در سال 538 هجري قمري تاسيس و در زمان قطب شاهيان به عنوان پايتخت برگزيده شد داراي بناها ، برج ها و استحكامات زيبا و هشت دروازه می‌باشد. بقاياي اين قلعه هنوز هم بر فراز تپه اي واقع در منطقه گلكندا در جنوب غربي حيدرآباد ، مهمترين مركز توريستي شهر به شمار می‌رود. قلعه گلكندا با اصول مهندسي برگرفته از سبك معماري ايران و هند احداث گرديده و داراي جايگاه هاي حفاظتي و ديده باني در بالاي ديوارهي بلند اين قلعه مي باشد . قلعه گلكنده داراي چند دروازه اصلي و راه هاي ورودي و خروجي مخفي متعددي است كه هر چند تخريب گرديده ولی هنوز جذابيت هاي خود را براي گردشگران از دست نداده است . [


  • هفت گنبدان قطب شاهی مجموعه اي از 92 بناي تاريخي (شامل مساجد ، مقابر ، حمام و ديگر ابنيه تاريخی) است كه مقابر پادشاهان سلسله قطب شاهي در آن قرار دارد . از جمله اين مقابر مقبره محمد قلي قطب شاه ، سلطان قلي ، جمشيد قلی‌، ابراهيم قلي و عبداله قطب شاه مي باشد . اين مجموعه كه در نزديكي قلعه گلكنده قرار دارد به اعتراف باستان شناسان يكي از مجموعه هاي بي نظير تاريخي است كه در صورت مرمت و بازسازي مي تواند با بناهاي تاريخي مهم هند و جهان در جذب گردشگران رقابت كند اما متاسفانه طي سال هاي متمادي مورد بي توجهي قرار گرفته و در حال حاضر از وضعيت مناسبي برخوردار نيست.


  • پادشاهی عاشورخانه در زمان سلطان ابراهيم قطب شاه يعنی سال 1578 ميلادي سنت برگزاري مراسم اربعين حضرت علي و عزاداري اهل تشيع مرسوم گرديد و در اين زمان عاشورخانه های متعددی تاسيس شد كه در آنها مردم در ايام محرم به عزاداري مي پرداختند و يكي از عاشورخانه هاي مهم كه در بخش قديم شهر حيدرآباد می‌باشد عاشورخانه پادشاهي است . لازم به ذكر است كه تنها در شهر حيدرآباد 11 هزار عاشورخانه وجود داشته كه 5 هزار از آن در دست شيعيان و 6 هزار آن در اختيار اهل سنت بوده است و در حال حاضر تحت نظارت سازمان اوقاف ايالت آندرا پرادش می‌باشد.


  • لاد بازار (Lad Bazar) این بازار که به داشتن جواهرات زیبا و النگوهای رنگین هندی مشهور است.

 
قصر چهار محله در شهر حیدرآباد هند


  • قصر چهار محله قصر چهار محله كه در اصطلاح اردو به آن « چو محله» مي گويند مجموعه‌اي از چهار قصر در كنار يكديگر مي باشد كه در زمان ميرعثمان علي خان بنا گرديد . اين مجموعه تاريخي يكي از زيبا ترين بناهاي شهر حيدرآباد مي باشد كه در آن موزه اي از عكسها و لباسهاي متعلق خانواده پادشاهي قرار دارد . [۲۱]


  • راموجی فیلم سيتی با توجه به اشتياق بيش از حد مردم هند به صنعت سينما مراكز مختلفي در هند براي توليد محصولات سينمايي بوجود آمده است . يكي از مراكز بزرگ سينمايي كه در فاصله چند كيلومتری جنوب شرقي شهر حيدرآباد قرار دارد شهرك سينمايي راموجي است . اين مجموعه بزرگ سينمايي در سال 1995 توسط راموجی رائو سردبير روزنامه اینالو در زميني به وسعت 200 هكتار تاسيس گرديد . اين شهرك علاوه بر ساخت فيلم هاي مختلف سينمايي و تلويزيوني مركزی برای ارسال امواج 12 كانال تلويزيوني به زبان هاي اردو ، تلگو و هندي ميباشد كه تمام آنها نيز توسط آقاي راموجي مديريت مي شود. علاوه بر آن شهرك راموجي باداشتن باغ ها و بخش هاي مختلف تفريحي و ماكت هاي ديدني ، يكي از مراكز عمده تفريحي مردم شهر حيدرآباد در تمام طول سال می‌باشد.


  • درياچه حسين سگر یا سد حسين سگر (حسين ساغر) كه در حال حاضر درياچه اين سد در ميان شهر حيدرآباد قرار گرفته در زمان محمد قلي قطب شاه توسط حسين شاه ولي از عالمان دربار قطب شاهيان با هدف جمع آوري و استفاده از آب هاي منطقه كوهستاني شمال غرب حيدرآباد ( منطقه بانجاراهيلز و جوبلي هيلز ) طراحي گرديد. در حال حاضر اين درياچه تنها به عنوان محلي براي تفريح مردم شهر مورد استفاده قرار مي گيرد و آب آن به هيچ وجه قابل شرب نيست. در مراسم عيد گانش از اعياد هندوان كه در اوايل شهريور ماه هر سال برگزار مي شود هزاران مجسمه گچي ، سيماني و گلي كوچك و بزرگ در اين درياچه ريخته مي شود كه اين امر موجب آلودگي بيشتر آب آن مي گردد . لازم به ذكر است در سال 1992 مجسمه بزرگ سنگي بودا در وسط اين درياچه نصب گرديد و در اطراف آن مجموعه اي تفريحي براي مراجعين در نظر گرفته شده است .

 
مجسمه بودای حیدرآباد در میان درياچه حسين سگر


  • مجسمه بودای حیدرآباد که در میان دریا و یا در حقیقت سد حسین سگر سر بلند کرده و با تواضع و فروتنی به آدمیان می‌نگرد. بوداییان در هند کم نیستند. این مجسمه در همین سالهای اخیر به کوشش یکی از سیاستمداران هندو مذهب حیدر آباد در چاپان ساخته شد و به حيدرآباد آورده شد تا در میان سد حسین سگر که به صورت غیر طبیعی در وسط شهر خوابیده است، نصب گردد؛ اما مجسمه در جریان نصب میان آب افتاد و تا دوسال در آنجا خوابید، تا این که با کوشش زیاد دوباره از آب کشیده شد. مجسمه هیچ درزی برنداشته و دوباره نصب گردید.


  • قصر فلك نما که در منطقه شهر قديم در جنوب چهار منار در بالاي تپه اي بلند قرار دارد اين قصر در سال 1850 ميلادی‌ توسط اقبال‌الدوله نخست وزير مير محبوب علي شاه نظام ششم سلطنت آصف جاهی‌ جهت اقامت شخصي وي بنا گرديد اما در روز افتتاح اين قصر، بناي مذكور نظر شاه را جلب نموده و وي دستور خريداری‌ آن را صادر می‌نمايد . اين قصر دارای‌ 300 اتاق بزرگ و سالن های‌ مختلف است.

Charminar Hyderabad عکس چهار منار حیدرآباد هند

پرونده:Charminar Hyderabad 1.jpg

این بنای عظیم تاریخی دارای چهار مناره و چهار دروازه بزرگ می‌باشد و هر یک از دروازه‌ها به یک خیابان منتهی می‌شود. ساختار اولیه شهر حیدرآباد بر اساس بنای چهار منار نهاده شده‌است که سبک شهرسازی آن مانند شهر اصفهان در ایران می‌باشد.

چهار منار عمارتی دو طبقه و مربع شکل است با ارتفاع ۲۶ و عرض ۲۰ متر که در چهار سمت آن چهار مناره به ارتفاع ۴۸/۷ متر از زمین ساخته شده است. در داخل هر مناره پلکانی مارپیچی با ۱۴۹ پله مردم را به بالای مناره هدایت می‌کند تا دورنمای کل شهر را نظاره کنند.

این عمارت زیبا نمونه عالی معماری اسلامی است و در تمام جزئیات و ظرایف این عمارت زیبا نگاه زیبایی‌شناسی اسلامی نهفته است. در قسمت داخلی بین هر یک از ستون‌ها نام حضرت رسول و علی در کنار هم نوشته شده‌است.

عمارت چهار منار یک مسجد است که در زمان «قطب شاهیان» به‌عنوان مدرسه علوم دینی استفاده می‌شده است. که امروزه وجود آن در مرکز شهر این بنا را به نمادی برای حیدرآباد تبدیل کرده است.

چارمنار در شب هم به کمک نورافکن‌هایی که برآن می‌تابد چون نگینی می‌درخشد و به اندازه روشنایی روز دیدنی و جذاب است.

عکس های برگزاری اولین جلسه ی انجمن اولیاء و مربیان مدرسه حیدرآباد هند

برگزاری انجمن اولیا و مربیان مدرسه جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هند 14 مهر91

با حمد و سپاس بیکران به درگاه احدیت یکتا ، سلام و درود بیکران برروح مطهر معمار و بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام (ره) طول عمر با شرف و عزت برای مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... خامنه ای (مدظله العالی) توفیقات الهی برای خدمتگزاران صدیق اسلام و مسلمین، اولین جلسه انجمن اولیاء و مربیان مدرسه جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هند براساس دعوت قبلی در روز جمعه 14 مهر91 با حضور صددرصدی اولیای دانش آموزان مدرسه با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید تشکیل گردید    ابتدا  مدیر مدرسه ضمن تشکر و قدردانی از حضور به موقع اولیاء دانش آموزان که بیانگر تعهد اخلاقی  و علاقه به انجام کار برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی  ، سال تحصیلی جدید را خدمت حضّار تبریک عرض نمودند و خاطرنشان ساختند که این سال، سالی سرشار از توفیقات الهی برای همه خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه فرهنگیان عزیز باشد همچنین مختصری در مورد تشکیل انجمن اولیاء و ضرورت تشکیل انجمن و اهداف انجمن اولیاء و شرایط شرکت و انتخابات انجمن اولیاء مواردی را بیان نمودند و در ادامه جناب آقای دکتر پور محمودی به عنوان نائب رئیس انجمن سال گذشته  به بیان گزارش مختصری از عملکرد انجمن سال گذشته پرداختند . در این جلسه صمیمی تک تک اعضا به بیان دیدگاه های خود و انتظارات خود از اولیای مدرسه پرداختند و در پایان افراد ذیل به عنوان اعضای اصلی انجمن اولیاء و مربیان سال تحصیلی 92-91  انتخاب شدند . 

- حاج آقا پاک سرشت به عنوان رئیس انجمن اولیا ء و مربیان 

- جناب آقای دکتر پورمحمودی به عنوان نائب رئیس انجمن

- جناب آقای دکتر روحی به عنوان منشی و رابط انجمن

ضرورت تشکیل انجمن اولیا و مربیان

مدرسه مهم ترین نهاد اجتماعی ، تربیتی وآموزشی ، و اصلی ترین ركن تعلیم وتربیت است كه به منظور تربیت صحیح دانش آموزان درابعاد دینی ، اخلافی ، علمی ، آموزشی ، اجتماعی و كشف استعدادها وهدایت و رشد متوازن روحی و معنوی و جسمانی آنان برابر ضوابط وزارت آموزش وپرورش تأسیس و اداره می شود. این نهاد با همكاری كلیه ی كاركنان و با مشاركت دانش آموزان و اولیای آنان زیر نظر مدیر مدرسه اداره می شود.

 

اركان مدرسه 

1-  مدیر مدرسه

2-   شورای مدرسه

3-   انجمن اولیا ومربیان

4-   شورای معلمان

5-  شورای دانش آموزان

دكتر لی سالك، یكی از استادان روانشناسی كودك و متخصص كودكان در دانشگاه كورنل ، درباره اهمیت ارتباط میان والدین با مدرسه می گوید:" وقتی كودك می بیند كه شما مدرسه و فعالیتهای مربوط به آن را آنقدر مهم می دانید كه در آن شركت می كنید، دردرون خود احساس رضایت می كند. شركت در جلسات خانه و مدرسه به فرزند شما می فهماند كه اطلاعات     بی واسطه و آزادانه بین شما و آموزگار او رد و بدل می شود. اگر شما به مدرسه اهمیت بدهید، كودك نیز برای مدرسه و آموزگارش احترام بیشتری قائل می شود. وی می گوید كودكانی كه والدینشان درفعالیتهای مربوط به مدرسه شركت می كنند ، نوعی روحیه اجتماعی پیدا می كنند و نسبت به جامعه و مسائل مربوط به آن احساس مسئوولیت بیشتری دارند. كلیه كودكان، مدرسه را كمی شبیه خانواده، و خانواده را كمی شبیه مدرسه می دانند."

 

ضرورت تشكیل انجمن اولیا و مربیان

به استناد ماده 14 آیین نامه اجرایی مدارس مصوب شورای عالی آموزش وپرورش به منظور تقویت همكاری و مشاركت اولیای دانش آموزان ، برای كمك به ارتقای كیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی و گسترش ارتباط دو كانون مقدس خانه و مدرسه ، انجمن اولیا و مربیان تشكیل می شود.

انجمن اولیا و مربیان هر واحد آموزشی ، هیات منتخبی است از پدران و مادران دانش آموزان و مربیان همان واحد آموزشی (مدرسه) كه به منظور تقویت همكاری و مشاركت اولیای دانش آموزان برای كمك به ارتقای كیفیت فعالیت های آموزش و پرورش و گسترش ارتباط دو كانون مقدس خانه و مدرسه تشكیل می شود.

انجمن اولیاء و مربیان مظهر همكاری خانه و مدرسه در امر تعلیم و تربیت كودكان و نوجوانان است. خانه و مدرسه دو نهاد تربیتی مهم به شمار می آیند كه در صدرعوامل تأثیرگذار بر روند رشد و تكامل رفتار و منش نوباوگان جامعه قرار دارند، و مهمترین عامل در تربیت و رشد فكری و اخلاقی، هماهنگی و همسویی نظری و عملی میان مربیان و خانواده است. هر یك از دو كانون خانه و مدرسه، به تنهایی امكان عمل موفقیت آمیز نخواهد داشت و باید به عنوان یك مركز و یك نهاد تعلیماتی و تربیتی تلقی شوند و مجموعه سیاست و برنامه هایی كه آموزش و پرورش طراحی و به اجرا درمی آورد، در این دو كانون بر اساس یك سیاست ، یك بینش و یك هدف دنبال شود. اولیا به عنوان صاحبان اصلی سرمایه های با ارزش، دارای حق اظهار نظر، حق نظارت و در بعضی موارد حق دخالت در مسائل آموزش و پرورش هستند و تنها در این صورت است كه فرآیند پیچیده و عمیق تربیت و تعلیم می تواند به شكل درست و شایسته ای به اجرا گذاشته شود و موجب رشد و تعالی گردد. ممكن است رفتار و شیوه های تربیتی مربیان با رفتار و روشهای تربیتی اولیا در خانواده متفاوت و یا احیاناً متضاد باشد كه در این صورت تاثیرهای ویرانگری بر شخصیت كودك دارد. از این اصل مسلم تربیتی می توان ضرورت ارتباط و تبادل نظر میان اولیا با مربیان را درك كرد . این ارتباط در سیستم آموزشی و پرورشی ما از طریق انجمن اولیا و مربیان صورت می گیرد. انجمن اولیا و مربیان هیات منتخبی از پدران و مادران دانش آموزان و مربیان مدرسه است كه با هدف تلاش و همكاری در جهت پیشبرد امورآموزش و پرورش دانش آموزان تشكیل می شود. این هیات پیشنهادها و طرحهای مفید را به مدیر و دیگر مسئولان مدرسه ارائه می كند و در اداره بهتر امور یار و یاور صمیمی مدیران محسوب می شود. برای فعالیت انجمنهای اولیا و مربیان، آئین نامه ویژه ای تدوین شده است.
تشکیل انجمن اولیاء ومربیان در ایران را می توان یکی از مهم ترین تحولات نیم قرن اخیر نظام آموزشی تلقی کرد. نقش واهمیت انجمن های اولیاءومربیان بدون هرگونه ارزیابی از دستاوردها ونتایج علمی آن ازدوجنبه حا ئزاهمیت می باشد:

 انجمن های اولیاء و مربیا ن از یک سو نخستین تشکیلات رسمی در زمینه مشارکت خانواده در عرصه تعلیم وتربیت بوده واز سوی دیگرایجاد این تشکل نقطه عطفی در رویکرد مسئوولین و    برنامه ریزان فرهنگی کشور به نقش وجایگاه تربیتی خانواده به شمار می رود.

 

تاریخچه ایجاد انجمن اولیا و مربیان

در تاریخ نهم آبان 1326هجری شمسی از سوی شورای عالی فرهنگ ، آیین نامه تشکیل انجمن های همکاری خانه ومدرسه به تصویب رسید . هدف از ایجاد این تشکل در ساختار نظام آموزش وپرورش فراهم ساختن بستر لازم به منظور مشارکت والدین در امر تعلیم و تربیت وکمک به پیش رفت تحصیلی دانش آموزان عنوان گردید .

هرچند انجمن های همکاری خانه ومدرسه طی سال های 1326تا 1346می توانستند به دلیل برخی   ویژگی ها ازقبیل برخورداری از ساختار مشارکت جویانه وامکان نظارت قانونی بر فعالیت های کمی وکیفی آموزشگاه ها نقش موثرتری در بهبود وضعیت نظام آموزشی کشور ایفا نمایند ،لیکن این امر عملا به دلیل برخی از موانع ومحدودیت ها از قبیل :  عدم هم سویی اهداف پیش بینی شده با شرایط حاکم بر نظام  اداری و آموزشی کشور ، عدم پیش بینی مرجعی به منظور هدایت ونظارت بر فعالیت های انجمن ها و نا سازگاری برخی از قوانین و مقررات با اهداف پیش بینی شده تحقق نیافت .

در سال 1346 (هش) با الهام از مدرسه اولیایی فرانسه و به همت خانم دكتر آصفه آصفی و با اهداف اصلی كمك به اولیا و مربیان در جهت انطباق با شرایط متغیر نهاد خانواده ، فراهم آوردن محیط مناسب برای تربیت كودكان و نوجوانان ، تقویت مبانی ارتباط میان خانه و مدرسه و تحكیم روابط اولیا و مربیان به منظور هماهنگ ساختن فعالیت های خانه و مدرسه سازمان انجمن اولیا و مربیان  شكل جدید بنیان نهاده شد.

از مهم ترین دستاوردهای این دوره از فعالیت های انجمن اولیاء ومربیان می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

تاسیس کمیته تحقیقات ومطالعات انجمن در سال 1346

راه اندازی نظام آموزش خانواده در سال 1347

برگزاری کلا س های آموزش خانواده از طریق ایجاد دوره های آموزشی ازسال 1352

تدوین عناوین لازم برای کلاس های آموزش خانواده از سال 1352

تاسیس دفتر راهنمایی ومشاوره خانواده ازسال 1350

انتشار ماهنامه علمی وتربیتی مکتب مام از سال 1346

تاسیس و ثبت انجمن ملی اولیاء ومربیان در سطح کشور از سال 1353

برپایی کنگره های سراسری انجمن های همکاری خانه ومدرسه از سال 1353

این سازمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب (1358) به عنوان سازمانی وابسته به آموزش و پرورش معرفی شد. گرفت و بصورت یكی از حوزه های ستادی این وزارتخانه مجددا سازماندهی شد.

در سال 1367اساسنامه انجمن اولیاء ومربیان در شورای عالی آموزش وپرورش تصویب وآیین نامه اجرایی آن در سال 1372از طریق شورایعالی انجمن تهیه وابلاغ گردید.

 

محورهای کلی فعالیت های انجمن

1-       آموزش خانواده

2-       راهنمایی و مشاوره خانواده

3-       انتشارات : تهیه و انتشار و توزیع كتب و مجله

4-       سرویس مدارس

5-       امور مربوط به انجمن های اولیا و مربیان مدارس

6-       امور مربوط به مشاركتهای مردمی (مشاركتهای فكری، فرهنگی و مالی ، ... اولیا با مدارس)

7-       رسیدگی به امور دانش آموزان نیازمند

8-       پرداختن به امور جاری

 

شرح وظایف براساس ماده 14 آیین نامه اجرایی مدارس مصوب آموزش وپرورش

1- تأمین مشاركت فكری ، فرهنگی ، عاطفی وآموزشی اولیا وتقویت ، هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی خانه ومدرسه

2- برنامه ریزی و تشكیل جلسات عمومی اولیای دانش آموزان

3- برنامه ریزی و تصمیم گیری جهت تشكیل جلسات آموزش خانواده

4-همكاری و مشاركت با شورای معلمان دربرگزاری كلاس های فوق برنامه

5- مشاركت دراجرای برنامه های كارآموزی هنرجویان در هنرستان ها

6-  همكاری و مشاركت بامدیر مدرسه دراجرای فعالیت های پرورشی ، برگزاری اردوهای دانش آموزی و بازدید از مراكز علمی  آموزشی وفرهنگی 

7- همكاری و مشاركت درباره ی چگونگی قدردانی از كاركنان ، اولیا، دانش آموزان و اعضای شوراهای مدرسه با رعایت ضوابط ومقررات مربوط

8-  جلب همكاری اولیای دانش آموزان جهت مشاركت و كمك و ارتقای كیفیت فعالیت های مربوط و ارائه ی پیشنهادهای لازم به مدیر مدرسه

9- تلاش و همكاری برای جلب مشاركت اولیای دانش آموزان ، صاحبان ِحَرف ، افراد خیر ومؤسسات خیریه درتأمین امكانات مورد نیاز و بهبود اداره ی امور مدرسه    

10- نظارت برچگونگی اخذ كمك های مردمی با رعایت قوانین و مقررات مربوط

11- تشكیل شورای مالی مدرسه با عضویت مدیر مدرسه ، رئیس انجمن ونماینده ی شورای معلمان دراولین جلسه ی انجمن

12- نظارت برنحوه ی هزینه ی وجوه حاصل از كمك های مردمی ، خدمات فوق برنامه ، سرانه ی دانش آموزان وكمك های شوراهای آموزش  وپرورش از طریق شورای مالی و مطابقت موارد هزینه با برنامه های مصوب شورای مدرسه 

13- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سرویس رفت وبرگشت دانش آموزان

14- انتخاب نماینده برای شركت در شورای مدرسه

15- انجام اموری كه بر اساس بخشنامه های انجمن مركزی اولیا و مربیان به عهده انجمن مدرسه محول می گردد.

تبصره 1:  در مدارس بزرگسالان و مدارس کم جمعیتی که برابر آیین نامه انجمن مرکزی اولیا و مربیان، امکان برگزاری انتخابات انجمن نمی باشد ، وظایف انجمن به مدیر مدرسه واگذار  می شود ( به استناد بخشنامه شماره 23/3455  برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان مورخ 2/7/84)
تبصره 2: مدارس ضمیمه و مدارسی که بصورت مجتمع ( ابتدایی ، راهنمایی تحصیلی و متوسطه) توسط یک مدیر اداره می شوند ، می توانند در صورت تمایل مدیر ، انجمن اولیا و مربیان را بصورت مشترک تشکیل دهند.

انتخابات  و مدت زمان کار انجمن اولیا و مربیان

الف)  شرایط عضویت

ماده 21-  داوطلب عضویت در انجمن مدرسه باید واجد شرایط زیر باشد:

1-       به نظام جمهوری اسلامی ایران ، قانون اساسی و ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد.

2-       دارای اوقات فراغت و توانایی كافی برای انجام وظایف محول شده ، باشد.

3-       پدر یا مادر دانش آموز  در همان مدرسه باشد

4-       نسبت به مسائل آموزشی و تربیتی علاقمند و آگاه ، و حتی المقدور از سواد خواندن و نوشتن برخوردار باشد.

تبصره 1- شرایط فوق با اظهار داوطلب و تایید مدیر مدرسه پذیرفته می شود. و چنانچه در طول مدت عضویت خلاف آنها مشاهده شود پس از تایید شورای انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش محل ، شخص فاقد شرایط با ابلاغ رئیس سازمان استان از عضویت انجمن بركنار خواهد شد.

تبصره 2- صدور احكام بركناری اعضای انجمن اولیا و مربیان ، منحصرا از اختیارات رئیس سازمان استان و رئیس انجمن استان و یا دفتر مركزی انجمن اولیا و مربیان كشور است.

 

ب ) تركیب اعضاء  انجمن به استناد ماده 14 آیین نامه اجرایی مدارس مصوب آموزش وپرورش

1- مدیر مدرسه

2- یكی از معاونان به انتخاب مدیر

3- نماینده شورای معلمان

4- معاون پرورشی یا یكی از مربیان امور تربیتی – در صورت نبودن مربی ، یكی از معلمان آگاه به مسائل تربیتی

5- منتخبین اولیای دانش آموزان

تبصره 1- تعداد اولیای دانش آموزان و نحوه انتخاب آنها جهت عضویت در انجمن و چگونگی و زمان تشکیل جلسات ، برابر آیین نامه انجمن مرکزی اولیا و مربیان خواهد بود .

تبصره 2- در صورت لزوم ، مدیر مدرسه می تواند از نماینده شورای دانش آموزان ، و برحسب مورد از افراد ذیربط و صاحب نظر برای شركت در جلسات انجمن دعوت كند.

نمونه فرم دعوت نامه انتخابات انجمن در پیوست آمده است.

 

ج) انتخاب اعضا و تشکیل انجمن اولیا و مربیان

ماده 18-  برای برگزاری انتخابات ، حضور حداقل نیمی از اولیای دانش آموزان ضروری است. در این صورت از میان عده حاضر که حائز شرایط عضویت باشند ، برطبق مواد بعدی با اکثریت آرای شرکت کنندگان به عنوان نمایندگان اولیای دانش آموزان در انجمن مدرسه انتخاب می شوند.

تبصره : در صورتی که شمار شرکت کنندگان به حدنصاب نرسد ، مدیر مدرسه موظف است که حداکثر ظرف دو هفته ، دعوت عمومی را تجدید کند و انتخابات را با حضور عده ی حاضر انجام می دهد.

ماده 19- عده اولیای منتخب برای عضویت در انجمن مدرسه بر مبنای زیر تعیین می شود:

- مدارسی که عده دانش آموزان آنها کمتر از 300 نفر باشد ، عده اولیای منتخب چمعا 7 نفر خواهد بود . که چهار نفر اول ، عضو اصلی و سه نفر بقیه عضو علی البدل هستند.

- در مدارسی که عده اولیای دانش آموزان آنها بیش از 300 نفر باشد، به ازای هر 100 نفر دانش آموز اضافی ، یک نفر از اولیا بر تعداد  اعضای اصلی اضافه می شود ولی عده اعضای علی البدل هم چنان سه نفر خواهد بود .

تبصره : مدارسی که بیش از 900 نفر دانش آموز دارند، حداکثر اعضای اصلی منتخب هر یک از آن مدارس 10 نفر خواهد بود.

ماده 33- مدارسی که دارای دوره های مختلف باشند ، برای هر دوره یک انجمن ویژه آن دوره تشکیل خواهند داد.

تبصره 1- دوره هایی که مدیرشان مشترک باشد، می توانند با تناسب عده کل دانش آموزان ، یک انجمن تشکیل دهند.

تبصره 2- انجمن های مدارسی که مدیرانشان متفاوت ، ولی در یک مکان هستند ، موظفند در مورد مسائل تجهیزاتی و ساختمانی ، جلسات مشترک داشته باشند.

نمونه فرم صورتجلسه انتخابات انجمن در قسمت پیوست ارائه شده است.

 

د) ابطال انتخابات  انجمن اولیا و مربیان

ماده 31-  در صورتی که حکم ابطال انتخابات و یا انحلال انجمن مدرسه ای به علت رعایت نشدن دقیق مفاد آیین نامه صادر شود ، مدیر مدرسه موظف است حداکثر ظرف  15 روز پس از دریافت حکم ابطال یا انحلال ، انتخابات جدید را انجام دهد.

ماده 32 – ابطال انتخابات و انحلال انجمن ها از اختیارات رئیس سازمان استان و یا دفتر مرکزی است که پس از بررسی های لازم ، حکم انحلال صادر و ابلاغ می شود. انحلال انتخابات در مورد مدارس استثنایی و استعداد های درخشان از اختیارات سازمان ذیربط بوده و براساس ضوابط انجمن اولیا و مربیان است.

 

 

ه) انتخاب رئیس ، نائب رئیس و منشی ورابط انجمن

ماده 24 – اعضای انجمن در اولین جلسه ی خود ضمن بررسی و قرائت دقیق آیین نامه ، از بین اولیای منتخب ، افراد زیر را برمی گزینند.

الف- رئیس انجمن     ب- نائب رئیس انجمن     ج- منشی و رابط انجمن

یادآوری :

1- با عنایت به اینکه ( مدیر ، معاون ، نماینده معلمان و معاون پرورشی ) عضو اصلی انجمن هستند ، در نتیجه در انتخاب هیات رئیسه حق رای دارند.

2- رای گیری باید بصورت مخفی و با ورقه باشد، ولی شمارش آرا باید به طور علنی انجام گیرد.

3- اسامی اعضای هیات رئیسه در برگه مربوط به همراه برگه ی مشخصات اعضای انجمن اولیا و مربیان به اداره ارسال گردد.

4- با توجه به آیین نامه اجرایی مدارس ، فردی بعنوان مسئول امور مالی انتخاب نمی شود ، بنابر این رئیس انجمن امور مربوطه را پی گیری می نماید.

نمونه فرم صورتجلسه انتخابات هیات رئیسه ی انجمن اولیا و مربیان در قسمت پیوست ارائه شده است.

 

و) مدت زمان کار انجمن  اولیا و مربیان

ماده 20- مدت زمان كار انجمن اولیا و مربیان هرمدرسه ، یك سال تحصیلی است و در مهرماه هر سال انتخابات باید تجدید شود. اعضای انجمن سال گذشته در صورت برخورداری از شرایط انتخاب ، می توانند خود را برای عضویت در انجمن نامزد كنند و باردیگر انتخاب شوند.

ماده 25- انجمن مدرسه باید پس از تشکیل ، در آغاز هر سال تحصیلی ، برنامه کار خود را تنظیم کند و آنرا حداکثر ظرف یک ماه برای جلب همکاری اولیا در جلسه عمومی ، به اطلاع آنان برساند

دعوت از اولیای دانش آموزان جهت شرکت در اولین جلسه انجمن اولیا و مربیان 91

ای یاد تو بر دل وزبان ها
به نام خدایی که جان آفرید            سخن گفتن اندر زبان آفرید
خداوند بخشنده ی دستگیر            کریم خطابخش پوزش پذیر
     
با سلام  و احترام

یکی از عناصر مهم رشد و تعلیم و تربیت ،خانواده می باشد و برای اینکه آموزش و پرورش از این عنصر مهم و تاثیر گذار استفاده نماید ، تشکلی به نام انجمن اولیاء ومربیان تشکیل داده شده است تا از پتانسیل های موجود در مربیان و نیز از ظرفیت های والدین جهت افزایش کیفیت آموزش و پرورش استفاده نماید 

بدین وسیله ازهمه اولیای محترم دانش آموزان مدرسه حیدرآباد هنددعوت می شود در اولین جلسه انجمن اولیاء و مربیان  که در روز جمعه مورخه 14 مهرماه 91 ار ساعت  3 الی 5 بعد از ظهردر محل مدرسه برگزار می شود شرکت فرمائید

دستور کار جلسه:

قرائت آیاتی از کلام الله مجید
خیرمقدم ،  تشریح وظایف وشرایط عضویت در انجمن اولیاء و مربیان
معرفی داوطلبین عضویت در انجمن و برگزاری انتخابات
با تشکر مدیر مدرسه جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هند 

برنامه دوم و سوم راهنمایی مدرسه ج.اسلامی ایران در حیدرآباد هند

       زنگ

 

ایام هفته

 

زنگ اول

 

زنگ دوم

 

زنگ سوم

 

زنگ چهارم

 

دوشنبه

 

  علوم

   جغرافی

 

اجتماعی

 

 ورزش

 

  فارسی

 

سه شنبه

 

  ریاضی

 

  دینی

  

   املا       

 

 

 

چهارشنبه

 

   زبان

 

  علوم

      انشا

هنر

 

 

پنج شنبه

      تاریخ

 

حرفه عملی

 

 ریاضی

 

 پرورشی

 

  عربی

 

جمعه

 

   زبان

 

  حرفه

 

  قرآن

 

قابل توجه دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هند (تعطیلی)

به اطلاع دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی مدرسه جمهورس اسلامی ایران حیدراباد می رساند که فردا سه شنبه 91/7/11 مصادف با دوم اکتبر سال 2012 میلادی مدرسه تعطیل می باشد.

جشن میلاد امام رضا (ع) در مدرسه جمهوری اسلامی ایران حیدرآباد هند

جشن میلاد هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام رضا(ع) در روز جمعه مورخه 91/7/7 در مدرسه ی جمهوری اسلامی ایران حیدرآباد توسط دانش آموزان و معلمان مدرسه برگزار گردید . در این مراسم دانش آموزان به خواندن مقاله و شعر وسخنان ارزشمند از این امام بزرگوار پرداختندو همچنین چند مسابقه هم بین دانش آموزان برگزار گردید و در پایان بعد ازپذیرایی از دانش آموزان این جشن به پایان رسید. عکس های مراسم به زودی در وبلاگ قرار داده خواهد شد.

قابل توجه اینکه وسایل پذیرایی از دانش آموزان (کیک و آب میوه ) توسط دو دانش آموز انجام شد که بدین طریق تقدیر و تشکردیگر دانش آموزان و اولیای مدرسه را از این دو دانش آموز عزیز(نرگس خانم نادری دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی  و آقا بنیامین مهدی پور دانش آموز کلاس دوم ابتدایی  وخانواده های  آنهااعلام می دارد.

پیام تبریک به مناسبت میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت  حضرت امام رضا (ع)

فرخنده میلاد با سعادت امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام را به تمام مسلمانان جهان به ویژه ایرانیام مقیم حیدرآباد ،دانش آموزان عزیز،اولبای محترم وکلیه ی همکاران مدرسه جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هند تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

 سخنانی ازامام رضا(ع)

مومن مومن واقعى‌ نیست‌ ، مگر آن‌ كه‌ سه‌ خصلت‌ در او باشد : سنتى‌ از پروردگارش‌ و سنتى‌ از پیامبرش‌ و سنتى‌ از امامش‌ .

 اما سنت‌ پروردگارش‌ ، پوشاندن‌ راز خود است‌ ، اما سنت‌ پیغمبرش‌ ، مدارا و نرم‌ رفتارى‌ با مردم‌ است‌ ، اما سنت‌ امامش‌ صبر

كردن‌ در زمان‌ تنگدستى‌ و پریشان‌ حالى‌ است‌ .(اصول‌ كافى‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 339) 

حضرت امام علی ابن موسی الرضا (ع) می‌فرمایند:

به خداوند خوش‌بین باش، زیرا هر که به خدا خوش‌بین باشد، خدا با گمان خوش او همراه است، و هر که به رزق و روزی اندک خشنود باشد، خداوند به کردار اندک او خشنود باشد، و هر که به اندک از روزی حلال خشنود باشد، بارش سبک و خانواده‌اش در نعمت باشد و خداوند او را به درد دنیا و دوایش بینا سازد و او را از دنیا به سلامت به دارالسلام بهشت رساند. (تحف العقول، ص 472)

عکس بازگشایی مدرسه در اول مهر 91

باز گشایی  مدرسه جمهوری اسلامی ایرادن در حیدر اباد هند

مدرسه جمهوری اسلامی ایران در حیدر آباد هند فعالیت های آموزشی و پرورشی خود را در روز دوشنبه مورخه 91/7/3 شروع نموده است . در روز بازگشایی مدرسه جشن استقبال از دانش آموزان و اولیای آنان در حیاط مدرسه توسط مدیر با همکاری معلمان مدرسه برگزار شد . در این مراسم که با خواندن سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن مجید توسط یکی از دانش آموزان شروع شد، همه دانش آموزان واولیای آنان و دو مهمان هم از سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران جناب آقای مدّاح و جناب آقای دلخوش شرکت داشتند که زنگ آغازین مدرسه  توسط کنسول محترم جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد جناب آقای مداح  زده شد. در این مراسم با شکوه مدیر مدرسه با عرض خیر مقدم و تبریک سال تحصیلی جدید به دانش آموزان وهمکاران و اولیای آنان وبا یاد و خاطره رزمندگان وشهدای 8سال دفاع مقدس وپیمان بستن با شهدای انقلاب  به بیان دیدگاه و انتظارات خود از دانش آموزان  پرداختند و شرح و وظایف دانش آموزان را بیان نمودند.درضمن  برنامه های زیبایی توسط چند دانش آموزان به اجرا درآمد و در ادامه با اهدا جوایز به  همراه  یک شاخه گل لاله  (سمبل شهادت)، دانش آموزان بعد ازگذشتن از زیر کلام الله قرآن مجید  وارد کلاس های درس خود شدند . عکس های مراسم به زودی در وبلاگ قرار خواهد گرفت. 

ادامه نوشته